Kristen och deprimerad

Kristen och depression kan kännas som en kombination som inte borde vara, men faktum är att det finns många kristna med depression i våra kyrkor idag.

lifehopeandtruth.com

En depression kan för en kristen eller en icke kristen har sin rot i många saker, som dåliga erfarenheter, våld, misslyckanden, dåliga relationer etc. kristna såväl som icke kristna lever i denna värld där vi träffa en massa oönskade situationer som kan få oss att lida mentalt såväl som fysiskt.

Men när vi talar om ämnet kristna och depression måste vi också överväga en annan aspekt av depression; det faktum att många som kristna känner ännu mer skuld och fördömelse än andra. Många bär runt en mycket dålig självbild och känner att de inte kan leva upp till de höga krav som kyrkan eller ens de själva skapar.

Till följd av att de också känner sig dömd eftersom de lider av depression alls! En del kristna känner att de tillhör något slags andra klassens kristna eftersom har de depressiva känslor. Hur många kristna med depression stanna hemma från kyrkan eftersom de känner sig dömda och nedtryckta?

Religionen har alltid varit expert på att sätta människor under fördömelse och kyrkan idag är inte annorlunda. När kyrkan saknar en riktig uppenbarelse av Guds nåd, det finns en stor risk att våra medkristna lider av skuld och fördömelse som kan orsaka alla typer av psykisk ohälsa.

Jesus beskrev de religiösa ledarna och sa: För de binder tunga bördor och svåra att bära, och låg på mäns axlar; men de kommer inte att flytta dem med en av sina fingrar. (Matt 23: 4 KJV)

Om vi ​​inte når ut till människor som lider, binder vi istället fler bördor och lägger på dem. Det är lättare att peka finger och berätta vad du gör fel, än att nå in i kärlek och nåd och lever under devisen att Jesus skapade ”. Den som är utan synd kan kasta första stenen”

Kristen och depression – det finns stora lösningar och helanden för alla, men läkningen inte kommer från religiösa ”du får inte” eller ”du måste” – men från den kärlek och nåd utgör vår Herre Jesus Kristus! Lagen inte ge något bra av människor är det bara lägga dem under mer religiösa tryck!

Jesus är fylld med kärlek och nåd, och när han hjälper människor, gör han det utan att sätta press på dem. Han pekar alltid på korset och vad han gjorde för oss där. På korset hittar vi vår frihet. På grund av det arbete som Jesus är vi fria från synd och skuld.

Jesus sade att det finns en stor frihet för alla som är i någon form av slaveri.

Joh 8:32 Och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.

Guds ord kan göra oss fria. Om du är en kristen med depression; vet att det finns hjälp för dig. Jesus inte fördöma dig. Han pekar inte finger och han trycker inte ner dig i alla fall. Istället vill han att ta dig av din hand och gå igenom allt vad han redan har gjort för dig. Han gav sitt liv för dig så att du kan vara fri. Öppna ditt hjärta och låta sin läkande kraft från ordet betjäna dig!

Kristna och depression

Följande bibelverser berättar om hur Jesus mötte en kvinna i Samarien. Denna kvinna hade en hel del problem. Det säger inte att hon lidit av depression eller sorg, men hon hade svårt situation. Jesus uppenbarade hennes situation; Hon hade många män i sitt liv, och som hon hade nu var inte hennes make. Det var en mycket tuff situation för henne. Från att vi kan förstå att hon avvisades av många, känd som en prostituerad.

Det finns många intressanta saker att dela i detta kapitel, men just vet, kommer vi bara fokusera på hur Jesus möter denna bekymrade kvinna. Han fördömer inte henne, han avslöjar sanningen men han inte avvisa henne.

Detta är sanningen för oss också. Jesus inte fördöma oss. Vi kan ha gjort fel, men om vi är i Jesus vi är förlåtna och gratis. Det innebär att det inte finns någon anledning att uppehålla sig vid smärtsamma minnen och ingen anledning till skuld eller depression på grund av tidigare misstag.

Jesus inbjuder denna kvinna att få det levande vattnet som inte ska göra henne törstig igen. Hon sa att hon ville ha det, eftersom hon ville ha något som kan hjälpa den andliga törsten hon hade i sitt liv. Jesus sa till henne att om hon drack av hans vatten, hon skulle aldrig törsta aldrig ha den känslan av att inte vara rätt med Gud igen.

Att vara älskad av Jesus och ta emot att kärleken är den största helande för någon som är kristen och lider av depression

JESU ​​MÖTE med den samariska kvinnan

När därför Herren visste hur fariséerna hade hört att Jesus gjorde och döpte fler lärjungar än Johannes, (Även om Jesus själv döpte inte, men hans lärjungar) Han lämnade Judeen och begav sig åter till Galileen.

Och han måste behöver gå genom Samarien. Därefter kom han till en stad i Samarien som hette Sykar, nära det jordstycke som Jakob gav åt sin son Josef. Nu Jakobs brunn var där.

Jesus var trött med sin resa, satt alltså på brunnen, och det var om den sjätte timmen. Det kommer en kvinna av Samarien för att hämta vatten: Jesus sade till henne, Ge mig att dricka. (Hans lärjungar hade gått bort till staden för att köpa kött.) Då sade den samaritiska kvinnan till honom, Hur är det att du, som är en Judisk, Varför frågar dricka mig, som är en kvinna av Samaria? för judarna har inga kontakter med samariterna.

Jesus svarade och sade till henne, ‘Om du kände till Guds gåva, och vem det är som säger till dig: Ge mig att dricka; då skulle du ha bett honom, och han skulle ha gett dig levande vatten.

http://free-from-depression.org/

Kvinnan sade till honom: ‘Herre, du har inget att dra med, och brunnen är djup: varifrån sedan har du det levande vattnet? Är du större än vår fader Jakob, som gav oss brunnen och drack själv med sina barn och sin boskap?

Jesus svarade och sade till henne, dricker Var och av detta vatten skall törstig igen: Men den som dricker av det vatten jag ger honom skall aldrig någonsin törsta; men det vatten jag giver honom skall bliva i honom en källa vars vatten springer upp med evigt liv.

Kvinnan sade till honom: ‘Herre, ge mig det vattnet, så att jag icke mer behöver törsta och komma hit för att rita. Jesus sade till henne, gå och hämta din man, och kom hit. Kvinnan svarade och sa, jag har ingen man.

Jesus sade till henne: Du har väl sagt, jag har ingen man: Det var du som hade fem män; och den du nu har är inte din man; däri sade du verkligen. Kvinnan sade till honom: Herre, jag ser att du är en profet. Våra fäder hava tillbett på detta berg, och sägen att i Jerusalem den plats där män bör tillbedja.

Jesus sade till henne, kvinna, tro mig, den tid kommer, när ni skall varken på detta berg, ej heller vid Jerusalem, tillbe Fadern. Ye dyrkan ni vet inte vad: vi vet vad vi tillber ty frälsningen kommer från judarna. Men den tid skall komma, och nu är, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning: för Fadern seeketh sådan att dyrka honom. Gud är ande, och de som tillbedja måste tillbedja i ande och sanning.

Kvinnan sade till honom: Jag vet att Messias skall komma, som kallas Kristus: när han kommer, skall han förkunna oss allt. Jesus sade till henne, jag som talar till dig är han. Och på detta kom hans lärjungar, och förundrade sig över att han talade med kvinnan: ännu ingen människa sade Vad söker du? eller varför han talade med henne?

Kvinnan lät sin kruka, och gick sin väg in i staden, och säger till män, Kom och se en man, som har sagt mig allt som någonsin gjorde jag: är inte detta Kristus? Sedan gick ut ur staden, och kom till honom. Under denna tid hans lärjungar bad honom och sade: Mästare, äta.

Men han sade till dem, jag har mat att äta som ni inte känner till. Då sade lärjungarna till varandra, hade någon man förde honom borde äta? Jesus sade till dem, är min kött att göra hans vilja som har sänt mig, och att avsluta sitt arbete. Säg inte ni, Det finns ännu fyra månader, och sedan kommer skörda? Se, jag säger er: Lyft blicken och titta på fälten; ty de är vita redan att skörda.

Och den som skördar emot lön och samla in frukt till evigt liv: att både den som sår och den som skördar kan glädja sig tillsammans. Och häri är att säga sant, En sår och en annan skördar. Jag skickade dig att skörda, där ni skänkt inget arbete: andra män arbetade, och ni är in i deras arbete.

Och många samariter från den staden trodde på honom för tale av kvinnan, som vittnade, Han berättade allt som någonsin gjorde jag. När sedan samariterna kommo till honom, bad de honom att han skulle dröja med dem: Så stannade han där i två dagar.
Och många fler trodde på grund av hans egen ord; Och sade till kvinnan, Nu tror vi inte på grund av din talesätt: för vi har hört honom själva, och vet att detta verkligen är Kristus, världens Frälsare.
(Joh 4: 1-42 KJV)

 

Encouraging bible verses

Kristna böcker om depression:

Joyce Meyers bok: Battlefield of the mind  måste vara något slags klassiker nu. Tusentals människor över hela ordet har fått hjälp av råd som ges i denna bok.

Som alltid  så levererar Joyce Meyer sitt budskap på ett mycket lättförståeligt sätt. Hennes undervisning är mycket nära vardag inte alls bara religiösa termer. Hennes egen ganska komplicerat bakgrund hjälper läsaren att förstå att hon har levt vad hon undervisar.

Det finns flera ämnen som rör vårt sinne såsom; en vandrande, undrar sinne, en förvirrad sinne, en tvivelaktig och troende sinne etc. Hon täcker en hel del problem som vi kan drabbas när den kommer till vårt sinne.

Hon gör saker mycket tydlig och gör det lätt att dra lärdom av i vårt eget liv. Det är inte diffundera på något sätt eller svårt att förstå.

Jag tror att denna bok är nummer ett. Jag är övertygad om att alla ska ha boken hemma. Även om vi känner att vi inte behöver det själva, är det en bra sak att ha boken hemma när det är dags att vi måste hjälpa någon annan. Det finns många, många kristna som lider av depression och längtan efter emotionella hälsa.

Bible verses

 

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s